September-utstillinger på Roås gård i tilbakeblikk fra 2022 – 2025




2022: «Estetisk potpurri», sammen med søstrene Gunhild Kjeserud, Ranveig Kjeserud Ermesjø, Liv Kjeserud, En bilderik presentasjon med fargerike malerier i klassisk stil.
Fra tidligere amatørfaser har søstrene etter hvert utviklet en imponerende og profesjonell malestil. Deres kunstneriske søsterskap avspeiler seg også i lignende valg av figurativt formspråk, materialbruk og motivene som f.eks. portrett, stilleben eller historiske og lokale temaer.
– Jeg viste popp-inspirerte bilder fra 40 år tilbake og nye landskapsmotiver.


2023: «Fra en pittoresk verden», sammen med Britt Juul, modernist med mangesidig kunstnerisk erfaring og diverse offentlige oppdrag.
Hennes kraftfulle motiver beveger seg suverent i abstrakte og naturalistiske billedverdener, og like sterkt og suverent innen ulike sjangere som akvarell, oljemaleri og collageteknikk.
– Jeg hadde portretter av forfatterinnen Karen Blixen, pluss fargerike landskap med et surrealt preg.



2024: «Litterære skikkelser i eventyrland», sammen med tyske Roland Feldpausch. Han drev i mange år egen frisørbutikk i byen Köln, mens malelysten ulmet latent og fikk utløp periodevis. Etter å ha pensjonert seg, maler han nå på heltid med forkjærlighet for eventyrlige og mytiske skikkelser.
På Roås-utstilling viste han sin ferske Peer Gynt syklus med impulsive og frimodig malte scener. I tillegg viste han ekspressive abstraksjoner.
– Analog med tittelen og min tilbøyelighet til sterke kvinner viste jeg portretter av svenske forfatterinnen Selma Lagerlöf, kombinert med eventyrlige landskap.

2025: «To verdener – ett rom», sammen med tyske Gabriele Prill, som bl.a. har internasjonal kunsterfaring fra 10 års liv og arbeid i Los Angeles.
Hun er mest kjent for sine karakteristiske «Bubbles», hvor eksotiske plantemotiver eller spontan flytende farger danner bakgrunnen for Bubbles i ulike farger og størrelser. Støpt i blokker av kunstglass får de plastisk virkning og gir assosiasjoner til utsnitt fra et kosmisk univers.
– Jeg viste bilder med stiliserte musikerfigurer (silhuetter), som hadde utgangspunkt i et nytt cover for Oslo Kammerakademi. Det gav meg mulighet til en ny vri i bildene og vise dem i relasjon med arbeider fra 80-tallet.

